Good morning, it is Thursday 18.7.2019. It is the nameday of Drahomíra, tommorow is the nameday of Čeněk.

Svitavští zastupitelé otevřeli cestu ke stavbě podniku na výrobu komponentů pro automobilový průmysl, která zaměstná tisícovku pracovníků. V cestě nové továrně však stojí zákon o poplatcích za vynětí půdy ze zemědělského fondu.


Lanškrounská firma INA měla při rozhodování svitavských zastupitelů o prodeji pozemků trumfy v rukou. Především slibovala, že zaměstná 960 osob, přičemž 300 pracovních míst bude nutno obsadit ihned po dostavbě haly. Firma se však musí vypořádat s přemrštěnými poplatky za vynětí půdy z fondu.
V oblasti s tradičně vyšší nadprůměrnou nezaměstnaností zní taková nabídka lákavě. Konkurenční nabídka společnosti Fibertex neuspěla. Vítězný investor totiž také přislíbil, že kromě dělnických profesí zaměstná absolventy vysokých škol, neboť součástí nového závodu bude oddělení pro vývoj a výzkum.
Práci přinese také místním podnikatelům. Ve Svitavách bude spolupracovat s odborným učilištěm, které má přímo obor plastikář vhodný pro výrobu podniku. Navíc je práce v provozech velmi čistá a vhodná i pro ženy - není fyzicky namáhavá.
„Plánujeme investici ve výši stamilionů, chceme zaměstnat 962 lidí, ale pozor - potřebujeme ještě souhlas představenstva. Ve Svitavách zatím pouze město rozhodlo, že schvaluje prodej pozemku naší firmě, ale jestli tam budeme něco dělat, kdy a jak se teprve rozhodne, a to v Německu,“ řekl jednatel společnosti Ina Jan Goláň.
Tato lanškrounská firma patří do skupiny Schaeffler Group, která je v celosvětovém měřítku předním dodavatelem valivých ložisek a dílů pro automobilový průmysl. Svoji činnost provozuje ve více než 49 zemích na 170 místech po celém světě.

 

Ve Svitavách by se měla vyrábět plastová ložiska
Svitavský závod by vyráběl plastová ložiska, komponenty do automobilů a zejména by se zaměřil na výrobu nejnovějšího produktu WMM Modul neboli třícestný regulační ventil pro optimální rozvod média v chladicím systému vozidla. Zájem o výrobek projevily značky Volkswagen, BMW, MercedesBenz, Renault a další.

„Sériová výroba již probíhá v závodě INA Lanškroun, z kapacitních důvodů je však nezbytné bezodkladně postavit nový závod, který bude splňovat veškeré podmínky pro výrobu WMM Modulu, ale i další vývoj. Svitavský závod by tak měl vedoucí úlohu ve vývoji a výrobě WMM Modulu v celosvětovém měřítku,“ uvedli zástupci firmy v podkladech před rozhodováním svitavských zastupitelů.

V případě definitivní dohody vedení firmy s německými majiteli by stavební práce započaly v květnu 2015 a v červenci následujícího roku se rozjede výroba ve Svitavách. Naplno pak od listopadu 2016.

Německému majiteli se však prozatím zdají příliš vysoké poplatky za vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu. Proto začalo vedení města už lobbovat za jejich snížení.

„Měli jsme schůzku s panem premiérem a bylo nám přislíbeno, že v průběhu října nebo listopadu bude ve Sněmovně nový návrh zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, který by měl průmyslové zóny vzniklé před rokem 2010 zvýhodnit snížením částky za odnětí. Novela zákona by mohla platit od února 2015,“ uvedl na jednání zastupitelstva starosta David Šimek.

Paradoxem současného stavu jsou podle něj vyšší odvody státu za odnětí z půdního fondu než cena, za kterou město pozemky prodává. „Sice bychom získali 20 milionů za pozemky v průmyslové zóně, ale státu by INA musela zaplatit 75 milionů korun za vynětí, což je totální nesmysl. Po změně zákona by zaplatili asi 10 milionů korun, což už je částka relativně rozumná,“ dodal starosta Šimek.

 

Autoři: Jaroslav Hubený, Radek Latislav

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Zaregistrovat a přihlásit se můžete v pravé části stránek.