Good morning, it is Thursday 18.7.2019. It is the nameday of Drahomíra, tommorow is the nameday of Čeněk.

Hospodářské noviny, 27. červenec 2015

•Firma INA Lanškroun investuje 2,5 až tři miliardy korun, aby mohla navýšit výrobu jednotek spravujících teplotu motoru.  

•O ty se zvedl zájem kvůli stále přísnějším emisním normám.

•Firma dodává automobilkám Audi, Škoda. BMW či Mazda.

 

Osm milionů aut ročně by mělo v budoucnu dostávat systém z Česka, který sníží jejich spotřebu. Firma INA Lanškroun investuje 2,5 až tři miliardy korun, aby mohla navýšit výrobu jednotek spravujících teplotu motoru. O ty se zvedl zájem kvůli stále přísnějším emisním normám.  

"Zařízení už dodáváme automobilce Audi, jsou i v benzinové Škodě Octavii RS, smlouvy ale máme i s BMW či Mazdou," popisuje šéf závodu Jan Goláň. Brzy mají být téměř v každém autě − osm milionů kusů se jich má vyrobit už v roce 2018. Jsou určeny hlavně pro evropské automobilky, pro Asii se budou vyrábět v Číně, pro Ameriku výhledově v Mexiku. Zařízení z Lanškrouna není na trhu svého druhu jediné, má ale ambici stát se jedním z nejrozšířenějších.  

Spolupráce s Audi   Automobilky jsou dnes nuceny dělat téměř vše, aby maximálně snižovaly spotřeby, a tedy i emise svých aut. Jednou z cest je udělat vše pro to, aby byl motor co nejrychleji a co nejdéle v ideální teplotě. INA, patřící do německého koncernu Schaeffler, proto ve spolupráci s Audi vyvinula mechanicko-elektronický systém, který teplo z motoru převádí právě tam, kde je nejvíc potřeba. Zjednodušeně jde o vylepšení chladicího okruhu, který při startu studeného motoru přednostně vyhřívá ty části, které pak fungují efektivněji. Teoreticky by zařízení z Lanškrouna mělo snížit emise i s nimi spojenou spotřebu o 3,5 procenta.  

I když vývoj neprobíhal v Česku, podle Goláně čeští technici provedli během zavádění výroby řadu vylepšení. Zařízení je nejsložitější věcí, která se ve firmě v Česku vyráběla.  

Německá rodinná firma má investovat 2,5 miliardy do výroby u Lanškrouna. Nabrat chce 900 lidí. "Tuto zakázku jsme v rámci koncernu získali, protože jsme je dokázali přesvědčit, že jsme schopni to vyrobit v nejlepší kvalitě," popisuje Goláň, který mimochodem v minulosti pracoval i jako výrobní ředitel v Agrokombinátu Slušovice pod dnešním senátorem Františkem Čubou.  

"Máme nejmodernější nástrojárnu v celé Evropě," chlubí se Goláň. Podle něj výrobci strojů tvrdí, že je právě v okolí východočeského Lanškrouna nejvíc moderních strojů na kilometr čtvereční na světě. To, že se tu neustále investuje a rozšiřuje výroba, znamená, že tu jsou modernější stroje.  

V okolí Lanškrouna je řada firem, které navázaly na tradici zkrachovalé Tesly Lanškroun (například technologický podnik AVX), řada z nich pak dodává přímo pro společnost INA. Firma sice zaměstnává jen necelých sedm set lidí, v okolí ale dalších 2500 lidí pracuje u celkem 82 dodavatelů.  

Tisíce nových míst   Po rozšíření výroby − nový závod ve Svitavách bude otevřen příští léto a má zaměstnat tisíc lidí − má dalších zhruba 2500 míst přibýt u dodavatelů v okolí.  

INA přitom v Lanškrouně začínala jen se 160 lidmi a například čtyřmi lisy. Dnes má čtyřikrát více lidí a desetkrát více lisů. Průměrný plat dosahuje 34 tisíc korun. "V regionu je to nadprůměrné, je to ale vykoupené i přesčasy, lidem dáváme i výkonnostní odměny podle našich výsledků, třináctý i čtrnáctý plat a platíme jim studium," dodává Goláň.  

Firma loni utržila 1,5 miliardy a dosáhla čistého zisku 15 milionů korun. Tržby se mají v dalších letech znásobit. Nyní většinu produkce tvoří kuličková ložiska, která jdou z téměř 99 procent na export. Stále větší díl výroby ale tvoří náročnější zařízení, včetně zmíněné jednotky pro správu teploty motoru.  

Firma patří pod bavorskou skupinu Schaeffler Gruppe. Tam kromě INA patří i značky Fag a Luk. Skupina je také největším akcionářem dalšího německého strojírenského koncernu − firmy Continental, která má výrobní závody i v Česku.  

Zajímavostí je, že Schaeffler vznikl a dosud sídlí v bavorském dvacetitisícovém městě Herzogenaurach, kde vznikli a dosud sídlí i nadnárodní výrobci sportovního zboží Adidas a Puma.  

 

 

 

Majitelka pochází z Prahy  

Skupina Schaeffler má kromě výrobních závodů i další spojitost s Českem. Současná majitelka (firmu ovládá se svým synem) Maria-Elisabeth Schaefflerová-Thumannová se za války narodila v rakouské rodině v Praze. Ve svém životopise uvádí, že se její pradědeček podílel na rozvoji automobilky Laurin a Klement.  

Po válce rodina odešla do Rakouska. Tam se mladá studentka seznámila s bavorským podnikatelem Georgem Schaefflerem, který z malé firmy během desetiletí vybudoval velký koncern.  

Dnes Schaefflerová patří mezi nejvýznamnější osobnosti německého a rakouského průmyslu. Tamní média se ale neshodnou na výši jejího majetku a odhady oscilují od dvou přes nejčastějších pět až po 20 miliard eur. Patří tak mezi nejbohatší Němce i Rakušany a je zřejmě nejbohatší pražskou rodačkou.

 

http://archiv.ihned.cz/c1-64367480-pristroj-z-ceska-bude-v-milionech-aut-ina-lanskroun-investuje-miliardy-do-rozsireni-vyroby

 

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Zaregistrovat a přihlásit se můžete v pravé části stránek.