Tak by se jednou větou dal charakterizovat výstup z besedy U kulatého stolu, pořádané minulý týden Základní školou Dobrovského. Svolalo ji vedení školy a pozvání přijali senátor Ing. Petr Šilar, Mgr. Robert Šťastný, poradce v technickém vzdělávání studentů pro ŠKODA-AUTO a ČEZ, starosta a místostarosta Města Lanškroun, zástupci několika velkých místních firem a Ing. Jaromír Kříž, jednatel společnosti MERKUR, vyrábějící legendární stavebnice. A s nimi pedagogové z Dobráku.
Výchozím tématem pro rozvinutí diskuse se stal již existující projekt nového křídla budovy školy s názvem Středisko polytechnické výchovy, na půdorysu nynějších přízemních dílen školy. Nastává nová příležitost požádat o dotaci a škola na tom intenzivně pracuje.
Dalším tématem je možný vznik místního Konzorcia firem na podporu technického a učňovského vzdělávání. K tomu existuje fungující vzor v nedalekém Letohradě. Spolupráce firem a škol už tady je, dokonce docela rozsáhlá, ale měla by dostat oficiální podobu.
Dvouhodinové zasedání mělo velmi intenzivní průběh. Díky tomu, že ze všech okruhů účastníků zde byli respektovaní představitelé.
Zajímavé hlasy z diskuse:
Obecně chybí fyzikáři. Slábne úroveň výuky a sociální soudržnost mezi profesemi. Vést děti k této soudržnosti. Nyní to vypadá na rozpor „intelektuální část“ výuky versus „manuální zručnost“.
Náměty:
Propojovat gymnázia s učilišti. Učiliště vést víc do dílny, ve třídě jen po část měsíce. Páteř nutné změny – obce, rodiče. Více technických a přírodovědně-technických kroužků.
Doba si žádá znát a oblíbit si „dílenské prostředí“. Už není takové, jako před desítkami let.
Výroky vůči firmám i od firem:
Firmy by měly své dny otevřených dveří zaměřovat víc na děti. Ať jsou firmy vice iniciativní, mohou ovlivnit směry výuky podle svých potřeb.
Z pohledu jedné konkrétní lanškrounské firmy:
Vybavují dílny vyšších než základních škol, na pokrytí potřeb základních škol není dost zdrojů. Potřebují argumenty a zkušenosti z dřívějších aktivit. Popis, co školy potřebují. – Mluvit o vizích jednotlivých škol nestačí. To je málo. Podrobnější data umožní směrovat prostředky.
Představitel vedení města:
Byl v Letohradu a Žamberku, jejich konzorcium výborně funguje. Ale pro střední školy, spravované krajem. Zde máme před sebou jiný přístup. Zkoušíme něco nového pro základní školy (například zmíněné „Středisko polytechnické výchovy“). Zřizovatelem základních škol ale je město, k objemu investic města je možné dostat dotace. Ty však nejsou dost velké a jsou nejisté. Hlavním problémem našeho konzorcia bude financování – může to být nad reálné síly města.
Ale přece je naše zaměření na základní školy správné a potřebné. Nebojme se spolupráce i s mateřskými školami. Například vybavovat mateřské školy dílnami „Igráček“.
Z vystoupení pana Ing. Kříže, jednatele společnosti MERKUR:
Příprava na profese je v krizi. Dělat vše pro to, aby děti mohly nabývat zručnost a představivost. Vychovávat i k zodpovědnosti.
MERKUR dodávají i pomůcky pro modelářské kroužky – to je velmi univerzální činnost. Razí princip „myslet mozkem + pracovat rukama“. Cílem je ZRUČNÝ student. Vyvinuli velký modul automatizované dílny (pro ČVUT, SIEMENS, atd.)
Teď se MERKUR prosazuje na mateřské školy, ale zatím bez velkých úspěchů.
Rakušané mají díky jedné osvícené tamní firmě výborný příspěvek do systému praktického vzdělávání: děti něco udělají, a je to jejich, mohou to odnést domů a získat uznání od svých rodičů.
Cíl: „Děti nebudou chtít jít ze školy, tak je to bude bavit.“
---
Cílem besedy U kulatého stolu nebylo přijímat nějaká usnesení nebo cíle. Ale díky reprezentativní účasti si ve vzájemné diskusi vlivní lidé ujasnili mnohá fakta a souvislosti a bude se jim snáze v budoucnu v této oblasti spolupracovat.
Dík patří vedení ZŠ Dobrovského za pečlivou organizaci setkání a panu Mgr. Pavlu Reslerovi za zasvěcené moderování jeho průběhu.
Text: Jiří Kohout
Foto: ZŠ Dobrovského
https://www.lanskrounsko.cz/de/berichterstattung/6337-na-posileni-respektu-k-technickym-a-rukodelnym-dovednostem-zalezi#sigProId878c94efbe