Robot, který tančí, zaujímá bojové pozice, reaguje na tlesknutí.... jiný zase dokáže najít za překážkami hořící svíčky a sfouknout je.... Roboty s těmito schopnostmi dokáží postavit studenti SOŠ a SOU v Lanškrouně a ZS Nr1 v Dzierzoniowie!
V pátek 27. března předvedli studenti obou škol praktické ukázky naprogramovaných robotů v rámci konference, která zakončovala týdenní odbornou stáž polských studentů na zdejší škole.
Studenti využili při stavbě robotů prvky ze známých stavebnic Fischertechnik, LEGO, Merkur a Robotis. „Jedná se o robota, který má za úkol najít na herním prostoru 5 x 2,5 m čtyři hořící svíčky. Tři z nich se nacházejí za překážkou a robot je musí do tří minut všechny najít a sfouknout,“ vysvětlují dovednosti robota Jiří Smolák a Jan Pavlas ze 4. ročníku lanškrounské školy. Studenti při jeho konstrukci využili motory ze stavebnice Fischertechnik, konstrukce z lega a ovládací jednotky zase z dalších stavebnic. S tímto robotem dokonce reprezentovali školu na soutěži Robo Rave.
Robot ze stavebnice Fischertechnik, sestavený studentem druhého ročníku Jakubem Langrem, je naprogramovaný tak, že přijímá signál z telefonu přes bluetooth. Telefonem ho lze ovládat, popřípadě mu ještě přidat některé prvky jako je rozsvěcení světel, troubení atd.
Se stavebnicí Fischertechnik pracoval i David Toman ze stejného ročníku. Jeho robot je poháněn dvěma na sobě nezávislými motory, k rozeznání překážky využívá ultrazvuk. Pozná tmu a světlo, případně automaticky rozsvěcuje světla. Má za úkol projet cestu po černé čáře, na které jsou překážky, jimž se má vyhnout. Je vybaven senzorem sledujícím okraj čáry a protože po čáře jezdí pořád do uhlopříčky, tak má cukavý pohyb, což je správné.
K jízdě po čáře byl zhotoven také robot Jana Bednáře, avšak ten je postaven z lega a k tomu, aby se vyhnul překážkám, využívá víc senzorů než robot Davidův.
Z Polska se stáže účastnili dva žáci čtvrtého ročníku mechatroniky a tři studenti prvního ročníku informatiky.
Dvojice starších studentů ohromila robotem představujícím lidskou postavu, která umí tančit, zaujímat bojové pozice, plazit se i reagovat na tlesknutí.
Studenti prvního ročníku představili také robota zvládajícího jízdu po čáře a dále dva malé robotky SUMO, které bojovaly ve vymezeném kruhu s cílem vytlačit toho druhého směrem ven.
Dopolední program konference uzavírala prohlídka nových odborných učeben a laboratoří v budově školy v Sokolské ulici. V odpoledních hodinách proběhla panelová diskuze mezi přítomnými pedagogy, jak začlenit tuto problematiku do výuky odborných předmětů.
Večer se konala oslava 25. výročí spolupráce mezi SOŠ a SOU Lanškroun a Zespol Szkol Nr1 Dzierzoniów.
Ace byla uspořádána v rámci projektu „Spolupráce středních škol při programování výukových robotů“, který je financován z Fondu mikroprojektů v Euroregionu Glacensis v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce Česká republika – Polská republika.
Marie Hrynečková
Foto:
01 – zahájení konference, zleva: učitel odborného výcviku Bc. Milan Lédl a ředitel školy ing. Jaroslav Novák
02 – mezi hosty konference byli ředitel školy v Dzeirzoniowie mgr inž. Aleksander Koszela, místostarosta města Lanškroun ing. Bohumil Bernášek a zástupce města Dzierzoniow mgr Ryszard Szydlowski, který se před 25 lety společně s Doc. Ing. Ladislavem Maixnerem, CSc. zasloužil o tuto dlouholetou spolupráci
03 až 05 – polští studenti 4. ročníku mechatroniky představili robota tzv. Humanoida, kteří dokáže tančit, reagovat na tlesknutí, zaujímat bojové pozice, plazit se....
06 – Jakub Langr ovládá svým telefonem robota ze stavebnice Fischertechnik
07 a 08 - robot vytvořený z polské stavebnice předvedl jízdu po čáře
09 – Jan Bednář z lanškrounské školy předvádí jízdu po čáře, jeho robot je zhotoven z lega
10 – Jan Bednář a Jiří Smolák „ladí“ své roboty
11 a 12 – robot Jana Pavlase a Jiřího Smoláka dokáže najít za překážkami hořící svíčky a sfouknout je
13 – polští studenti resetují robota SUMO
14 – SUMO: zápas dvou robotů o to, kdo koho vytlačí mimo kruh
https://www.lanskrounsko.cz/en/bulletin/4867-programovat-roboty-je-bavi-a-na-vysledku-je-to-znat#sigProId10e1764726