Výstavu obrazů akademického malíře Pavla Šlegla připravilo Městské muzeum společně s Římskokatolickou farností na dvou místech v Lanškrouně. V galerii muzea byla výstava zahájena vernisáží 5. září, v neděli bude koncertem studentů pražské a pardubické konzervatoře otevřena i druhá část, instalovaná v kostele sv. Anny.
Výtvarná technika, kterou Pavel Šlegl používá, se nazývá enkaustika. V Lanškrouně byla tato tvorba, k níž umělec využívá včelí vosk, typická pro tvorbu místního malíře Zdeňka Třešňáka.
Na otázku, proč využívá právě enkaustiku, Pavel Šlegl odpověděl: „Enkaustika je jedna z nejstarších technik, která, alespoň dle dostupných informací, nepodléhá času. Každá moderní technika je zranitelná, protože je neznámá, ale enkaustika opravdu vydržela dva tisíce a více let. Je to tedy spíš duchovní záležitost – nadčas. Krom toho i ten materiál – včelí vosk (ale nejen ten, je to můj speciální recept) - je vytvořen, jak se říká, pilnou včelou. A tím, že překonává určitou dobu a ještě je nashromážděn včelami, si myslím, že to má určitou potenci duchovní.“
V neděli 6. září bude výstava rozšířena ještě o expozici v kostele sv. Anny, kde se od 15 hodin bude konat koncert studentů pražské a pardubické konzervatoře.
Výstava v galerii potrvá do 15. listopadu 2015. V kostele sv. Anny bude přístupná do 4. října, vždy v sobotu a neděli od 15 do 17 hodin.
Enkaustická malba, známá též jako malování horkým voskem, využívá horký včelí vosk, do kterého byl přidán barevný pigment. Tato tekutá pasta je poté aplikována na povrch — obvykle upravené dřevo, případně plátno, leštěný papír, nebo další často používané materiály.
Zdroj: Wikipedie
Pavel Šlegl se narodil v roce 1958 v Domažlicích. Vystudoval Střední průmyslovou školu keramickou v Karlových Varech, poté se dostal na Akademii výtvarných umění do Prahy. Na studiích se seznámil s Mikolášem Axmannem, Dušanem Černým, Jiřím Mikeskou, Michalem Šaršem a Petrem Štěpánem a společně vytvořili skupinu s názvem Corpora S. Jeho expresivní tvorbu, zálibu v červeni a modři, pravděpodobně do jisté míry ovlivnila barevnost chodských krojů a krajina s horou Čerchov. Náměty čerpá z biblických příběhů nebo antické mytologie. Obrazy často staví na kontrastu hmoty a světla. Využívá techniku zvanou enkaustika.
S kolegou Petrem Štěpánem navrhl a vytvořil několik mozaik, největší v kostele San Luca v italské Bologni. Provedl i několik úprav liturgických prostor. Poslední návrh a provedení interiéru kaple v domě Charity v Litoměřicích nebo kaple sv. Rocha v obci Sivice. Se sdružením Kvadra navrhl a vytvořil řadu interiérů pavilonů v pražské ZOO (pavilon goril, žiraf, papoušků a tučňáků), ve skleníku Fata morgana v botanické zahradě v Troji koridor štoly. Známým jeho dílem je Křížová cesta pro komunitní centrum Matky Terezy v Praze na Jižním Městě.
Foto:
1 – ředitelka muzea Marie Borkovcová a akademický malíř Pavel Šlegl
2 – výstavu uvedl ředitel Galerie výtvarných umění v Mostě Petr Svoboda
4 – při vernisáži zazněla skladba inspirovaná obrazy v podání (zleva) Moniky Reslerové - příčná flétna, Markéty Kráčmarové - klávesy a autora skladby Tomáše Krejči - housle
7 – vernisáži byl přítomen také místostarosta města Bohumil Bernášek (vpravo)
https://www.lanskrounsko.cz/en/bulletin/5321-vystava-v-galerii-i-v-kostele-sv-anny#sigProId439ffd5fe9