K diskusi o rozpracovaném projektu kulturního domu pozvalo vedení města 20. dubna do městského kina občany i zástupce dodavatelské firmy Atelier 90. Ing. Arch. Ladislav Vlachynský ještě před prezentací díla vyjmenoval podklady, ze kterých při své práci vycházeli. Patřil k nim návrh koncepce SD vypracovaný pány Maixnerem, Pilným a paní Šteflovou, dále (solidně zpracovaný) propočet
nákladů a posouzení technického stavu od ing. Antonína Němce, analýza dispozičního uspořádání a umístění kulturního zázemí, stavebně technický průzkum SD od ing. Šponera. Po veřejné prezentaci v listopadu 2015 obdrželi ještě požadavky na divadelní prostory podepsané pány Tenenkem, Střechou, Urbáškem, Studeným, Šimonem Knápkem, Davidem Knápkem a paní Šteflovou a také výroční zprávu Kulturního centra a přehled o aktivitách spolků a souborů. Tyto podklady byly dále zpřesňovány při kontrolních dnech. „Jsme v podstatě ve fázi před dokončením, protože předpokládám, že budou ještě nějaké připomínky,“ uvedl architekt Vlachynský. Termín dokončení je 15. června.
Zároveň upozornil na špatný stav současného objektu: „Stavebně technický průzkum stávajícího společenského sálu zjistil asi šest druhů brouků a tři ničivé druhy hub včetně dřevomorky, takže je velké štěstí, že to na nikoho nespadlo. A myslím si, že nemá smysl to opravovat. Stejně si myslím, že ke zbourání je i stávající hotel jednak jako monument z minulé éry a jednak jako naprosto omezující prvek pro řešení centra, které by mělo fungovat minimálně dalších sto let.“
Poté se architekt věnoval komentáři promítaných situačních plánů
Zásobovací a technická část nového multifunkčního kulturního domu včetně přípojek a odkanalizování je otočena k ulici Krátké a z ní povede také technický vstup a servisní přístup. Přístupy pro veřejnost jak do vily, tak do nového domu jsou řešeny z ulice Nádražní.
Parkoviště je řešeno v několika fázích a celkem nabídne stovku parkovacích míst. Parkoviště před vilou bude fungovat trvale a parkoviště (vzadu za stávajícím hotelem) bude rezervou pro velké akce + parkoviště pro dva standardní autobusy.
Původní vila, která bude mít v podstatě trvalý provoz, protože v ní bude sídlit dramaturgické vedení domu, dále spolky, kroužky a kurzy, bude opravena. Bude energeticky zpříjemněna a prvky, které jsou cenné, zejména technický kabinet s vyřezávaným stropem, budou opraveny. V přízemí je uvažováno s cateringem.
Návrh nového domu počítá s travnatou střechou, která řeší retenci (zadržování vody) a tepelně stabilizuje dům. Víceúčelový sál, který bude využíván nárazově, bude vhodné vyhřívat vzduchem tak, aby se teplota rychle nastartovala a zase rychle klesla.
Vnitřek domu není řešen symetricky. Levé přísálí je spíš rozptylová plocha a spojovací plocha s vilou. Řeší také vstup pro tělesně postižené do patra a pro tělesně postižené herce do šaten. Pravá část je pojata spíš jako občerstvovací a pomocný prostor pro hlavní sál. Odsunutím příček bude možné propojit sál s oběma přísálími, čímž vznikne jeden velký prostor.
Sály mohou sloužit k různým účelům, od toho se odvíjí kapacita diváků. Uspořádání pro klasické divadlo disponuje kapacitou cca 340 míst, koncert 540, divadlo aréna 370, ples 500 a kongres 730 míst.
Po přestávce následoval prostor pro diskusi
Položeny byly dotazy na konkrétní využití vily, způsob vytápění, vyjasnění detailů projektu, preferenci žánrů, technický systém a velikost jeviště, rozměry tanečního parketu, šatny pro účinkující i návštěvníky... Jeden z diskutujících se dokonce jal přepočítávat kubatury a ceny na kalkulačce a polemizovat, zda se stavba vejde do 130 milionů korun (bez DPH), jež deklarují architekti. Dohady o odborných a finančních detailech nesli někteří návštěvníci nelibě s tím, že by se měly řešit v užší sestavě. Naprostá většina přítomných však vydržela do samého konce a někteří dokonce diskutovali ještě nějakou dobu na chodníku před kinem.
Po skončení jsme se zeptali architekta Ladislava Vlachynského na jeho dojem z veřejné diskuse:
„Já jsem se v životě nesetkal s takovým nadšením pro kulturu jako v Lanškrouně, nečekal jsem, že přijde tolik lidí. Zřejmě je tady nějaká opozice, která za nás odvedla tu organizační práci. Mně připadaly některé otázky účelové, ale v podstatě to je k dobru věci. Protože my musíme jednak dosáhnout maxima, být dokonalí, když nám dýchají vlci na záda. A za druhé, pokud bude ten zájem trvat i nadále, máme tam tu interaktivní fasádu, do které bychom chtěli vtáhnout všechny občany. Studovali jsme, co by to potom udělalo s tím videomappingem (projekce na fasádu domu) a kdyby se to podařilo, byla by to fantastická věc,“ odpověděl architekt.
Celý průběh veřejné diskuse byl natáčen a v dohledné době by měl být zveřejněn na webu města.
Marie Hrynečková
Foto:
2 - ing. arch. Luboš Kaplan, ing. arch. David Vlachynský, ing. arch. Ladislav Vlachynský - všichni z Atelieru 90, dále Jiří Hudeček, který zastupuje město jako projekční dozor a starosta Radim Vetchý
Diskutující:
4 - Pavel Tenenko
5 - arch. Přemysl Kokeš
6 - Jan Střecha
7 - ing. Mojmír Králík
8 - MUDr. Vladimíra Reslerová
9 - Václav Hanzl
10 - pan Bílek
11 - ing. Pavel Janyška
12 - paní Slováková
https://www.lanskrounsko.cz/en/bulletin/5890-verejna-diskuse-k-projektu-kulturniho-domu#sigProId5379b492ac