Alternativní návrh kulturního domu

janyskaV uplynulých dnech kontaktoval ing. Pavel Janyška některé zastupitele, aby je seznámil s alternativním návrhem kulturního domu. Jedná se o osobní iniciativu nejmenované autorské skupiny, v níž P. Janyška působí, dle svého vyjádření, jako koordinátor. Na naši žádost, aby upřesnil skupinu lidí, která projekt prosazuje odpověděl: „Projekt prosazují petenti Petice za smysluplný Kulturní dům a další přidružení občané, např. moje maličkost.“

Poznámka: petenty jsou v tomto případě všichni signatáři Petice za smysluplný Kulturní dům. Podle podkladů pro jednání středečního zastupitelstva petici podepsalo 468 občanů z Lanškrouna, 178 lidí z obcí v regionu Lanškrounsko a 28 osob z obcí mimo region. Celkem tedy 674 lidí.

Abychom umožnili laické veřejnosti zorientovat se v odlišnostech projektu připravovaného dle zadání Města Atelierem 90 a návrhem ing. Janyšky, připravili jsme 18 bodů jež dávají oběma materiálům přibližně stejnou strukturu a rozsah.

Jak vedení města, tak ing. Janyšku, jsme požádali o půdorysy všech podlaží, vizualizaci exteriéru a odpovědi na shodně formulované otázky.

Marie Hrynečková

 

 

Vyjádření ing. Pavla Janyšky, koordinátora alternativního návrhu


Půdorysy všech podlaží, vizualizace exteriéru.

Půdorysy jsou zveřejněny za článkem. Vizualizace exteriéru není v tomto stupni dokumentace potřebná.

 


Projekt – slovní popis

Základní myšlenkou je zachovat a rekonstruovat vilu, jeviště a bývalý hotel. Vybourá se pouze sál mezi vilou a jevištěm, který se postaví půdorysně větší s prostorným balkonem a s vhodnějším členěním vnitřního prostoru. Sál lze stavět jako jednoduchou konstrukci halového typu. V ploše sálu je mezi barem a tanečním placem zástěna, která funguje jako optická bariéra a také by se do ní „parkovala“ divadelní elevace. Je to ten podlouhlý, přeškrtnutý obdélník.

Pro představu uvádím, že opláštění sálu a bývalého hotelu by mělo být řešeno s důrazem na cenu a také způsobem, který nebude konkurovat opravené vile. Vila musí být vzhledově i funkčně dominantou Kulturního domu.

Náš návrh není projektem, ale dispozičním a prostorovým schématem. Cílem je poukázat na možnou variantu, která důstojně využije vilu, bude levnější a hlavně bude splňovat všechny nároky, které uživatelé na kulturní dům mají, tedy především velikost jeviště, tanečního parketu, nebo zázemí. Neříkáme, že je nutné přímo takto Kulturní dům rekonstruovat, ale poukazujeme na fakt, že existují smysluplnější řešení, než od ATELIERU 90 s.r.o.

Náš návrh předkládáme městu zdarma k použití.

 

Autor projektu

Ing. Pavel Janyška, jako koordinátor autorské skupiny.

 


Počet parkovacích míst

Počet parkovacích míst by vzešel až z výpočtu projektanta dopravního řešení. Lze očekávat, že při obdobných počtech návštěvníku, bude i počet parkovacích míst obdobný s projektem ATELIERU 90, tey přibližně 100. Chceme více využít stávající parkoviště mezi vilou a parkem. Také zvažujeme, zda-li by nebylo vhodnější velkou plochu nově budovaného parkoviště obsluhovat ze směru od vily. ATELIER 90 uvažuje napojení parkoviště na ulici Krátkou, ale terén je v tom místě o přibližně 1 metr výš než ulice a bude to znamenat velké množství zemních prací.

 


Míra zachování exteriéru a interiéru vily

Obecně chceme zachovat vše historicky hodnotné, na tom se s architektem Vlachynským shodneme. Exteriér vily je zachován v maximální míře s doplněním štukové výzdoby, pouze dvojice oken po stranách současného vstupu je nahrazena dvojicí vstupů pro rozšíření nástupu do budovy. Interiér je v patře zcela zachován, v přízemí jsou všechny krásně klenuté prostory spojeny do jediného prostoru a místo zdí opatřeny vzdušnými sloupy.

 


Divácká kapacita – divadlo, ples, koncert – jaké jsou další možnosti a jejich kapacity

Divadlo – 350 osob a kapacitu lze navyšovat přidáním sezení na balkonu.

Ples – 550 až 600 sedících osob s přímým kontaktem s děním na sále.

Koncert – při sezení obdobně jako u divadelní varianty. Množství osob při stání jsme nepočítali, ale může to být k tisíci osob. Limitem pro množství návštěvníků bývá řešení požární ochrany. V našem návrhu jsme tento aspekt nepodcenili a je zde pět únikových cest z přízemí.

Žádné další možnosti nehledáme. Snažíme se pokrýt ty potřeby, které město má. Další možnosti jsou možné vždy i bez nového kulturního domu. Jde o lidi, kteří je aktivizují. Příkladem je Hlínafest, Lathife, nebo Dejavu. Všechny prostory tady byly celá desetiletí, ale musela se zrodit myšlenka, nadšenci a vůle, která tyto akce vydupala ze země. Obecně však lze říci, že otevřená dispozice velkého sálu nebrání ani jinému využití.

 


Festival – kapacita a počet souběžně běžících, hlukově a vizuálně oddělených akcí

Festival považujeme za iluzorní funkci. V jednom objektu mít dva sály, které mají souběžnou produkci, je akusticky a provozně tak náročné a určené pro velká města, že tuto ambici vůbec nemáme. Ve městě je možné uspořádat festival tance, nebo divadla jako je Dejavu, nebo Lathife a je možné využít hned několik prostor v celém městě, jako jsou zahrady, zámek, kostely, náměstí, knihovna, radnice, kulturní dům, gymnázium a tak dále, nebo prostě přehlídku navázat na jediné jeviště jako je Dejavu.

Na facebooku v anketě diskuzní skupiny „Kulturní dům Lanškroun“, tázajíce se na požadované využití nového kulturního domu, bylo pořadí využití následující:

1) Ples 66 hlasů

2) Koncert 46 hlasů

3) Divadlo 37 hlasů

4) Festival 16hlasů

… a stejného názoru jsme i my. Festival je okrajová záležitost, kterou lze uspořádat jinak. Zaměřme se na ples, koncert a divadlo.

 


Místnosti pro kurzy, zkušebny – typ místnosti a kapacita

V prostoru je zatím vyhrazeno 5-10 místností pro tyto funkce, ale jejich určení musí vzejít z konkrétního zadání od Kulturního centra. Uvažované místnosti se dají libovolně spojit, jen nyní nevíme pro koho a pro co.

 


Velikost jeviště, existence provaziště a orchestřiště

Jeviště má rozměry 12x12m (včetně forbíny) a je stabilní. Pouze forbína o rozměrech 3x12m je demontovatelná a vzhledem k tomu, že je pod ní suterénní prostor, je možné ji snadno v současném provedení přestavět na orchestřiště. Provaziště by zůstalo stávající, zastřešení jeviště je dostatečně vysoké a umožňuje to.

 


Počet šaten pro účinkující

5 – 10 každá po 20m2 a s plnohodnotným sociálním zařízením.

 


Způsob vytápění

Vilu a sál uvažujeme vytápět teplovzdušně, je to vhodné pro nárazově užívané objekty. Bývalý hotel by bylo vhodné po zateplení vytápět teplovodními radiátory napojenými na plynové kotle. Pro případné užívaní bývalého hotelu Kulturním centrem, případně kurzy bude levnější trvale vytápěné prostory udržovat v hotelu, než ve vile, kterou plnohodnotně zateplit nelze.

 


Řešení akustiky

Akustika sálu musí být řešena samostatnou odbornou firmou. V konceptu je základní řešení jak pro divadlo, tak pro ples či koncert.

 

Možnost využití střechy objektu

Neuvažujeme s využitím střechy. Střecha by byla provedena co nejjednodušším způsobem, tak aby zbytečně nepřitěžovala nosnou konstrukci a neprodražovala ji. Není zapotřebí provádět retenci dešťových vod na střeše pomocí zeleně.

 


Řešení zásobování, doprava jevištní techniky

Zásobování jevištní technikou a jiné hlučné přesuny jsou řešeny ze strany od ulice Nádražní, tak aby nerušily obyvatele na ulicí Krátká a Nerudova.

 


Odhad nákladů na výstavbu bez DPH, odhad nákladů za vybavení bez DPH

Naše řešení je technicky jednodušší. Stavební náklady budou, při zachování jeviště a hotelu, na hodnotě 60-70% nákladů za návrh ATELIERU 90, tím je náš návrh stavebně o desítky milionů levnější. I vybavení kulturního domu bude dle našeho návrhu levnější. Nepoužíváme zdvihací plošinu v jevišti, máme méně výtahů, divadelní technika je o dost jednodušší. Nemáme jeviště vyskládané z praktikáblů atd.

Předpokládám, že ve variantě A90 bude kulturní dům stát 180 mil Kč včetně DPH, v naší alternativní variantě předpokládám cenu 120 mil Kč včetně DPH.

 

Silné a slabé stránky vlastního projektu

Mezi silné stránky našeho návrhu patří:

1) Návrh plní zadání města, které v srpnu 2015 pan starosta prezentoval takto:
"Zadání je takové, že bychom chtěli co nejméně bourat, chtěli bychom se vejít do stávajících dispozic. Je to ohraničeno vilou, která vždy zůstane, na konci je bývalý hotel, který by měl sloužit jako zázemí pro spolky a činnost Společenského domu. Mezi tím je jeviště s hledištěm," uvedl Vetchý. viz.: http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/spolecensky-dum-v-lanskroune-bude-uzavren-chysta-se-rekonstrukce/1246873

2) Vila je dominantou kulturního domu a každý návštěvník kulturní akce skrze ni musí projít.

3) Vnitřní členění umožňuje konat plesy (nejžádanější využití Kulturního domu) v prostorech bez kompromisů.

4) Jeviště, sál, zázemí je vhodněji členěné pro požadovaná využití Kulturního domu.

5) Celý projekt bude výrazně levnější.

Za nejslabší stránku našeho návrhu považuju to, že nedokázalo u vedení města, přes jasná fakta, vzbudit pozornost.

 

 

Jakým schvalovacím procesem tento projekt zatím prošel a co je dále potřeba k jeho realizaci?

Jak již bylo napsáno, jedná se o dispoziční a prostorové schéma. Nejedná se o dokumentaci pro územní ani stavební řízení. Tedy schvalovacím procesem prošlo pouze mezi skupinou jeho tvůrců.

Nemá smysl popisovat, co všechno by bylo zapotřebí pro povolení stavby dle našeho návrhu. Účelem je prokázat, že lze Kulturní dům řešit lépe. Chceme, aby město oslovilo několik architektů a nechalo si zhotovit více konkurenčních studií k návrhu ATELIERu 90. Z nich potom vybrat nejvhodnější řešení a já doufám, že se nalezne třeba i lepší řešení, než nabízíme my.

Vedení města tento krok odmítá s odůvodněním, že by peníze za projekt ATELIERU 90 ve výši jednotek milionů korun byly vynaloženy marně. Oproti tomu mi tvrdíme, že je lepší vybrat vhodnější variantu, která při realizaci ušetří desítky milionů korun. To je podstatný rozdíl.

 

 

Připomínky ke konkurenčnímu projektu

1) Návrh neplní zadání města přednesené starostou v srpnu 2015.

2) Cena za kulturní dům bude o desítky milionů korun vyšší, než je nezbytné. A to bude mít nepříjemné souvislosti s dalšími investicemi města, např. do polikliniky.

3) Nedostatečné využití vily. Vila je trpěný přívěšek novostavby. Navzájem si konkurují.

4) Vstup do Kulturního domu přímo šatnou není důstojný.

5) Nevhodný prostor pro nejvíce požadovanou funkci kulturního domu – plesy.

6) Velmi poddimenzované skladovací plochy. Z vily se stane sklad.

7) Nedostatečné zázemí pro divadelníky.

8) Jeviště s nedostatečnou hloubkou. Poměrem hloubky a šířky vhodné, tak pro akrobatická představení cirkusáků.

9) Hlučné zásobování účinkujících z ulice Krátká bude v noci rušit sousedy.

10) Poddimenzované toalety žen i mužů.