Projekt nového městského kulturního domu, který vypracovává Atelier 90, je před dokončením. Drobné zdržení nastalo zadáním stavebně historického průzkumu, který by měl architektům dát informaci o tom, které prvky ve vile jsou původní a které jsou pouze kopiemi dodělávanými v pozdějších letech. I tak ale město počítá se začátkem stavby v roce 2017 a s dokončením v roce 2018.
Rozpracovaný projekt byl představen veřejnosti v dubnu, později byly zapracovány některé připomínky a dále byl projekt diskutován s budoucími uživateli.
Ne každý se v projekčních výkresech orientuje a dokáže si budoucí kulturní prostory představit. Proto jsme požádali prostřednictvím vedení města projektanty o vyjádření k bodům, jež jsou zodpovězeny i v článku o alternativním návrhu.
Marie Hrynečková
Vyjádření Ing. arch. Ladislava Vlachynského a Ing. arch. Luboše Kaplana:
Půdorysy všech podlaží, vizualizace exteriéru.
Půdorysy všech podlaží a vizualizace exteriéru jsou přiloženy za článkem.
Projekt – slovní popis
Jak navrhnout kulturní centrum pro rozvíjející se město? Vycházeli jsme z předpokladu, že při návrhu domu, který by měl sloužit 80-100 let, jsou prognózy budoucnosti vždy nejisté. Proto je náš návrh založen na multifunkčnosti a transformovatelnosti.
Požadavek možnosti změny se stává pevným základem návrhu. Nejabstraktnější a na prostor nejnáročnější umění – hudba, se stala měřítkem kvality návrhu. Domníváme se, že námi navržený dům splňuje požadavky na koncerty, divadla a plesy beze zbytku a další možnosti (festivaly, výstavy, kongresy, provozování hudebního klubu, malé scény, přednášek, kina a podobně) jsou navíc a jsou otevřeny budoucím, dosud neznámým požadavkům.
Tyto požadavky budou jistě také přímo záviset na šikovnosti a tvořivosti vedení domu. Po dokončení stavby předáme manuál, kde budou základní známé scénáře popsány. Zdá se nám, že vila továrníka Langera – symbol stability a tradice se svým rigidním prostorovým konceptem a nová přístavba s prostorovým konceptem maximálně otevřeným, budou tvořit dobře spolupracující celek.
Předpokládáme, že spousta Lanškrouňáků má děti a dobře ví, že kulturní centrum se staví pro ně a pro děti jejich dětí. Každý architektonický návrh je futuristický a v oblasti umění, v době kdy se mění paradigma celé společnosti, to platí bezpečně.
Přístavba multifunkčního sálu a jeho zázemí je navržena na půdorysu pravoúhlého rovnoramenného trojúhelníka bez ostrých rohů. Při jeho odvěsně podél ulice Krátká je umístěno technické zázemí, jeviště, zásobování a zázemí pro účinkující. Zadní strana sálu a vstup přes prostornou šatnu pro návštěvníky jsou orientovány do zeleně. Před hlavním vstupem je navržen nástupní prostor – částečně dlážděná plocha s lavičkami, stromy a vodním prvkem.
Vstup do zlatnické vily zůstane zachován z nově vydlážděného prostoru. Plochu je možné využívat jako veřejné prostranství nebo pro parkování při velkých akcích. Další parkovací stání jsou navržena na ulici Krátká a na parkovišti jižně od přístavby.
Autor projektu
Atelier 90 s.r.o., Ing. arch. Ladislav Vlachynský, spolupráce Ing. arch. Luboš Kaplan, Ing. arch. David Firbas.
Počet parkovacích míst
100 + stání pro účinkující
Míra zachování exteriéru a interiéru vily
Langerova vila není nijak památkově chráněna a není ani součástí městské památkové rezervace. Přesto ji náš návrh v maximální míře respektuje. Zejména její průčelí a fasády kromě zadní, ke které z jihu přistavujeme novou budovu. Přístavba ve styku s vilou nepřesahuje hlavní římsu a zachován tak může být celý krov a střecha.
V interiéru respektujeme všechny nosné konstrukce s výjimkou jedné obvodové stěny v místě napojení přístavby. V současné době probíhá stavebně historický průzkum, který zmapuje a ohodnotí původní prvky ve vile. Hodnotné prvky budou zrestaurovány.
Rekonstrukce předpokládá sanační opatření, výměnu skladeb podlah na terénu a jejich zateplení, opravy omítek, výměnu střešní krytiny, výměnu oken a repasi dveří a zateplení stropu nad 2NP.
Divácká kapacita – divadlo, ples, koncert – jaké jsou další možnosti a jejich kapacity
Sál má velikost 16x21,5m a je navržen jako univerzální. Jeviště je skládané z mobilních praktikáblů a může mít libovolnou velikost a polohu v rámci sálu. Kapacity pro konkrétní akce si může provozovatel nastavit dle potřeby. Kapacity záleží mj. na velikosti použitého nábytku. Počítáme s použitím komfortních čalouněných židlí s područkami.
Pro divadlo uvažujeme kapacitu 273 diváků v přízemí a 63 v patře.
Při plesovém uspořádání je kapacita sálu a přísálí 452 návštěvníků, velikost parketu 10x15m a jeviště 6x16m. Počítáme navíc s využitím salónků ve vile, kde budou mít návštěvníci soukromí a klid na konverzaci. Naopak pro sledování akcí na parketu je kromě míst v sále a přísálí možné využít místa na balkóně.
Pro koncert je sál zvětšený o balkon ve 2NP. Při velikosti jeviště 16x7m je kapacita 546 sedících diváků.
Festival – kapacita a počet souběžně běžících, hlukově a vizuálně oddělených akcí.
V přístavbě je možné pořádat zároveň až 6 samostatných akcí. Například představení nebo koncert v hlavním sále, výstavu ve dvoupodlažním levém přísálí a až čtyři akce (projekce, přednáška, divadlo) ve dvou podlažích pravého přísálí, kde je možné používat samostatně prostory zkušeben nebo je spojit s přísálími. Celková kapacita je omezena požárně bezpečnostním řešením, které počítá v přístavbě s max. 600 osob. Minimálně 3 akce pro 100 osob mohou probíhat v prostorách vily a další ve venkovním altánu a na nástupní ploše před vstupem do kulturního centra.
Místnosti pro kurzy, zkušebny – typ místnosti a kapacita
Pro spolky a kurzy organizované kulturním centrem jsou určeny především prostory vily. V přízemí mohou kromě vedení kulturního centra fungovat tři a v patře dalších pět spolků nebo kurzů celkově až pro 100 osob.
V přístavbě jsou navrženy dvě zkušebny o půdorysném rozměru 7,5x5,2m.
Velikost jeviště, existence provaziště a orchestřiště
Jeviště je sestaveno z praktikáblů, desek standardního rozměru 2x1m v kovovém rámu a na výškově stavitelných nohách. Jedná se o běžně používaný prvek s nosností min. 500kg/m2. Dřevěné desky jsou vyměnitelné, lze do nich kotvit kulisy. Jeviště může být libovolně veliké, jako základ navrhujeme 16x7m + 8x2m forbínu.
Návrh provaziště neřeší, protože se jedná o zastaralý koncept z tradičních kukátkových divadel. Slouží k vytažení kulis – prospektů na rámech nad jeviště mimo zorné pole diváků. V současné době se běžně používají níže zavěšené svinovací prospekty, které se lépe stěhují i skladují. Provaziště je zásadní komplikací z hlediska požárně bezpečnostních předpisů, neboť musí být oddělitelné požárně odolnou konstrukcí od hlediště.
Po dohodě s uživateli – hudebníky je navržena příprava pro orchestřiště – místnost 3x8m pod demontovatelnou podlahou sálu, která může zatím sloužit například jako sklad praktikáblů.
Počet šaten pro účinkující
Čtyři šatny celkem pro 26 účinkujících.
Pro větší soubory je možné využít prostory vily nebo zkušebny vedle jeviště s vlastním sociálním zázemím a oddělitelné od prostor pro veřejnost.
Způsob vytápění
Vytápění je navrženo plynovými kondenzačními kotly. Hlavní prostory pro diváky budou mimo provoz temperovány podlahovým topením cca na 15°C. Pružnou složkou systému vytápění bude vzduchotechnika, kterou se před začátkem akce prostory dohřejí na provozní teplotu. Obálka budovy je navržena na hodnoty o něco lepší než doporučené normou. Pro provozní náklady je ovšem klíčové větrání a chlazení. Vzduchotechnika je řešena úsporně dle požadavků na ekodesign platných od začátku letošního roku.
Řešení akustiky
Různé způsoby využití sálu mají specifické požadavky na akustiku, zejména dobu dozvuku. Navrhujeme prostor tak, aby fungoval jako koncertní sál pro živou orchestrální hudbu. Pro všechnu další využití lze sál upravit. Lepší srozumitelnosti mluveného slova (divadlo) se docílí zkrácením doby dozvuku zmenšením objemu sálu o zadní část balkonu. Zvuk v sále bude distribuován a naladěn pomocí odrazivých, pohltivých, difuzních a rezonančních obkladových prvků rozmístěných na základě výpočtů specialisty.
Možnost využití střechy objektu
Na střeše je navrženo vegetační souvrství. Zelená střecha je navržena z několika důvodů. Dokáže zadržovat dešťové srážky, stabilizuje vnitřní mikroklima a chrání před přehříváním, izoluje hluk a v neposlední řadě dobře vypadá. Na střeše jsou navrženy světlíky, kterými se prosvětlí přísálí. S využitím střechy např. pro solární kolektory vzhledem k nárazovému využití objektu neuvažujeme.
Řešení zásobování, doprava jevištní techniky
Zásobování je řešeno ze zálivu na ulici Krátká. Objemné předměty mohou být skládány přímo na pohyblivou část jeviště – zdvihací stůl. Tím je také možné dopravovat např. kulisy nebo koncertní křídlo do skladů v suterénu. Zdvihacím stolem lze navíc pohodlně výškově členit jeviště. Alternativně je možné použít osobonákladní výtah, kterým je kromě jeviště možné zásobovat také suterén, malý sál, zkušebnu nebo bary v obou podlažích. Při festivalech a akcích, kde se střídá více účinkujících bude pro jejich přípravu využita zkušebna vedle jeviště. Účinkující se mohou připravovat také přímo po stranách16m širokého jeviště nebo v suterénu, odkud lze jejich zařízení dopravit na jeviště zdvihacím stolem.
Zásobování gastro a odvoz komunálního odpadu je z ulice Krátké z prostoru mezi vilou a přístavbou.
Odhad nákladů na výstavbu bez DPH, odhad nákladů za vybavení bez DPH
rekonstrukce vily 20 mil. Kč bez DPH
novostavba – přístavba 80 mil. Kč bez DPH
divadelní a AV technika 10 mil. Kč bez DPH
interiéry 10 mil. Kč bez DPH
úpravy venkovních povrchů 5 mil. Kč bez DPH
rezerva 5 mil. Kč bez DPH
------------------------------------------------------------------
celkem 130 mil. Kč bez DPH
Silné a slabé stránky vlastního projektu
Navrhujeme v souladu se zadáním víceúčelový sál, zařízení, které může město využívat pro širokou škálu akcí a které je připraveno na budoucnost, protože je lze jednoduše upravovat. Jednotlivé prostory lze libovolně přestavovat, navzájem spojovat nebo naopak provozovat samostatně. Díky možnosti pořádání akcí různé velikosti a formátu může být kulturní centrum plně vytíženo.
Projekt respektuje platnou legislativu, požadavky dotčených orgánů státní správy, správců sítí a dopravní infrastruktury a koordinuje požadavky zúčastněných profesí.
Navržená technická řešení jsou optimální z hlediska investičních a provozních nákladů.
Návrh pracuje s denním světlem a vizuálním spojením s parkem.
Řešení prostorové akustiky je přikládána nejvyšší důležitost, protože akustická pohoda interiéru má zásadní vliv na psychiku návštěvníků.
Jakým schvalovacím procesem tento projekt zatím prošel a co je dále potřeba k jeho realizaci?
Na projekt je vydané územní rozhodnutí formou veřejnoprávní smlouvy. Je zpracován projekt pro stavební povolení, do projektu budou ještě doplněny závěry stavebně historického průzkumu. Zbývá dokončit realizační dokumentaci, na jejímž základě bude vybrán dodavatel stavby. Stavba by měla být realizována v průběhu roku 2017.
Připomínky ke konkurenčnímu projektu
Na dotazy reagujeme na žádost pana starosty a s těmito výhradami:
Předkládané provozní schéma (nejedná se o architektonický návrh natož projekt) je prvoplánové a založené na řadě dogmat a omylů. Architektura je multidisciplinární obor. Na tomto projektu spolupracujeme s projektanty více než dvaceti různých profesí, jejichž požadavky musíme skloubit a koordinovat. Po zapracování takových požadavků by se návrh pana Ing. Janyšky musel výrazně změnit a některé by vůbec splnit nemohl.
- Navržené schéma není nijak propojeno s okolím. Realizace by byla výrazně dražší a stavba provozně náročnější, bez ohledu na to, že vůbec neřeší současné ani budoucí potřeby města a že bude navždy stigmatizována zapojením budovy z nejodpornějšího období našich dějin (hotel).
- Monofunkční řešení – sál se dá použít pouze na ples. Současné a experimentální divadlo v něm nelze provozovat, o koncertech nemluvě. Prostorová akustika je neřešená a pravděpodobně neřešitelná.
- Fixní jeviště neumožňuje žádnou změnu.
- Sezení při plese nenabízí klidnější a intimnější místa.
- Roztříštěné zásobování a vstupy, plýtvání místem a křížení provozů. Zásobování devalvuje spojení stavby s parkem manipulačními plochami.
- Nesmyslně naddimenzované šatny účinkujících vzhledem k četnosti jejich využití.
- Šatny návštěvníků zabírají hodnotné prostory ve vile.
- Znehodnocení vily. Nové vstupy by podstatně změnily vzhled průčelí. Úprava foyer vyžaduje demolici stávajících nosných stěn a stropů a nové hlubinné základy pod sloupy. Ve 2NP návrh ignoruje obvodové zdivo vily, které vynáší krov.
- Nevhodně umístěná kavárna se zahrádkou do křižovatky, která rezignuje na možnosti využití revitalizované zahrady.
- Zbytečně rozdělení zázemí a odbytu do dvou úrovní. Nesmyslně situovaný bar.
- Předimenzované, centralizované a špatně umístěné toalety.
- Neřešený bezbariérový přístup.
https://www.lanskrounsko.cz/en/bulletin/6083-projekt-kulturniho-domu-zpracovavany-pro-mesto#sigProId03210797ee