Při dnešní návštěvě Lanškrouna neopomenul hejtman Pardubického kraje Martin Netolický zkontrolovat průběh rekonstrukce ulice T. G. Masaryka, s níž se začalo před týdnem. Využili jsme jeho přítomnosti k tomu, abychom se o opravách zdejších silnic dozvěděli něco víc.
Pane hejtmane, v jakém rozsahu je plánovaná oprava ulice T. G. Masaryka?
My jsme přistoupili k realizaci prvního úseku silnice. Podle našeho názoru toho, který potřebuje rekonstrukci nejvíce, a to v návaznosti na bezprostřední blízkost sídliště a samozřejmě také na poměrně frekventovanou křižovatku nedaleko kina. Tento úsek je dlouhý 566 m.
.
Jaké to bude vyžadovat finanční náklady?
Původní odhad nákladů byl 17,5 mil. Kč, projektová dokumentace počítala s náklady ve výši zhruba 12 mil. a nakonec jsme stavbu vysoutěžili za 9,5 milionů s tím, že tyto prostředky jsou zčásti pokryty v rámci Státního fondu dopravní infrastruktury a zčásti zůstatky, které Pardubický kraj získal pro rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy v roce 2016. Je to, jak říkám, první etapa, následovat by měla další etapa až po koupaliště v Lanškrouně.
Tato částka ale údajně nezahrnuje opravu mostu, který se v tomto úseku nachází....
Samozřejmě problematika mostu, který v tuto chvíli ještě rekonstruovaný není, ale rekonstrukci nezbytně potřebuje, nezůstává stranou. Bude k ní přistoupeno v dalších etapách. Čili v letošním roce jednoznačně těchto 566 metrů a mám pocit, že to bude výstavní silnice.
To jsme moc rádi, Lanškroun v opravu Masaryčky doufal mnoho let. Pořád si ale neumím představit, jak to bude vypadat na mostě. Už teď je znát, že s asi desetimetrovým úsekem se při rekonstrukci nepočítá. Znamená to, že v této části zůstane povrch v původním stavu a okolo bude nová silnice?
Já předpokládám, že úprava povrchu bude v celém úseku s tím, že na místě mostu to bude skutečně jen několikacentimetrová povrchová úprava. Bude se čekat na celkovou rekonstrukci mostu, protože to bude velice zásadní. Ona bude také velmi nákladná. Tam i vidíte, že to vyfrézování je skutečně jenom povrchové, že ostatní části jsou výrazně poctivější, jde se i do podloží.
Problematika této komunikace je standardní, tak jako ve většině českých měst. Protože průtahy v českých městech byly v minulosti dělané z dlažebních kostek. V šedesátých a sedmdesátých letech se na to dal asfalt, což bohužel je přesně stav českých komunikací. Proto také jsou ve stavu, v jakém jsou. Není dostatečně připravené podloží jaké by vyžadovala stávající zátěž a vede to k poničení. V současné době tyto historické problémy řešíme.
Takže průtahy měst jsou skutečně většinou na dlažebních kostkách a mimo intravilány měst, tzn. mimo zastavěná území, to jsou často asfaltové plochy, které jsou umístěné pouze na původních prašných cestách. Bohužel, stav komunikací druhé a třetí třídy je tragický, ale my se snažíme v rámci našich možností dělat maximum. Já si myslím, že v posledních letech je to celkem i vidět.
I na Lanškrounsku?
Tady v okolí Lanškrouna bych mohl vyjmenovat hned několik staveb, které se realizovaly, realizují a budou se realizovat. Jednak v bezprostředním okolí je to celý průtah Dolní a Horní Čermnou, protože to je krajská komunikace. Na to navazující rekonstrukce silnice Nepomuky-Výprachtice, pak Hoblovna nedaleko Čenkovic, která byla v dezolátním stavu. Když k tomu přičtu i rekonstrukci silnice Česká Třebová-Skuhrov a připravovanou stavbu, kdy dneska už připravujeme projektovou dokumentaci na stavbu Skuhrov-Lanškroun. Což je velice dlouhý úsek. Nicméně, tady budeme žádat o Evropské fondy z Integrovaného regionálního operačního programu právě na komunikace, v tomto případě druhé třídy a tato stavba bude finančně velmi náročná. Bude také poctivá, protože zde se počítá i s úpravou podložních vrstev a celkovou rekonstrukcí všech objektů, které se tam nacházejí, jako propusti, mosty apod. Tady bychom předpokládali realizaci asi v roce 2018 na dvě etapy, protože ta příprava projektu vyžaduje skutečně velmi dlouhou dobu. Na druhou stranu je to zrovna stavba, která je mimořádně potřebná, protože bezprostředně za místní částí Skuhrov v tom stoupání na Třebovských stěnách je v katastrofálním stavu.
S poděkováním panu hejtmanovi Martinu Netolickému za objasnění situace na ulici T. G. Masaryka a informace o tom, které další silnice má kraj v plánu v brzké době opravovat
Marie Hrynečková
Foto:
1 – zleva hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, starosta města Lanškroun Radim Vetchý, místostarosta Bohumil Bernášek a člen ústředního výkonného výboru ČSSD Jaroslav Lechnýř
2 – Martin Netolický, Radim Vetchý a Bohumil Bernášek
3 až 8 – rekonstruovaná silnice
9 a 10 – most bude rekonstruován až v některé z dalších etap