Kandidáti do zastupitelstva kraje se představují

anketa2Z lanškrounského regionu kandiduje v krajských volbách, konaných 7. a 8. října, do zastupitelstva 23 lidí. Všem jsme položili dvě otázky. Odpovědi jednotlivých kandidátů budeme v abecedním pořadí postupně zveřejňovat. Dnes odpovídá Zdeněk Brejša a Bc. Matěj Brýdl:

 

 

anketabreZdeněk Brejša, 44 let, Lubník, programátor, 17. místo na kandidátce Pro otevřený kraj - Piráti, Zelení, Změna, člen strany Piráti


Co bylo vaší hlavní motivací k rozhodnutí kandidovat do krajského zastupitelstva?

O dění v našem kraji se dlouhodobě zajímám. Jsem přesvědčen, že nemá cenu pouze kritizovat nedostatky, ale je třeba přiložit ruku k dílu. Myslím si, že mám co nabídnout a rád investuji svůj čas pro lepší fungování pardubického kraje.


Co konkrétního byste v krajském zastupitelstvu prosazoval, abyste zlepšil, či zkvalitnil život obyvatel regionu Lanškrounsko?

Chtěl bych se podílet na urychlení řešení zlepšení dopravní obslužnosti lanškrounského regionu. V souvislosti s tím se musí zvětšit bezpečnost na komunikaci I/43 (Lanškroun-Svitavy), která je dnes silnicí smrti. Také budu pracovat na co největší otevřenosti a transparentnosti kraje směrem ke svým občanům, protože politici prostě musí být pod kontrolou, aby věděli, že je na jejich "kšeftíky" vidět.

 

 

 

anketabry

Bc. Matěj Brýdl, 24 let, Lanškroun, student politologie na UK, zastupitel, 6. místo na kandidátce Pro otevřený kraj - Piráti, Zelení, Změna, bez politické příslušnosti (nominován za Změnu)


Co bylo tvou hlavní motivací k rozhodnutí kandidovat do krajského zastupitelstva?
Zejména to, že Lanškroun byl v tomto volebním období největším městem v Pardubickém kraji bez svého krajského zastupitele. Domnívám se, že nemůžeme spoléhat na to, že budoucí vedení kraje bude rovnoměrně rozvíjet všechny části kraje – včetně těch, které nebudou mít zastoupení ve vedení kraje.
Krajské zastupitelstvo má přímý politický vliv na hejtmana a krajskou radu a jednotliví krajští zastupitelé tak mají ve vyjednávání investic lepší pozici, než třeba starostové a zastupitelé měst a obcí.

Co konkrétního bys v krajském zastupitelstvu prosazoval, abys zlepšil, či zkvalitnil život obyvatel regionu Lanškrounsko?
Asi nejviditelnější rezervy jsou nejen na Lanškrounsku, ale v celém kraji vidět na silnicích II. a III. třídy – tedy silnicích patřících Pardubickému kraji. Kraj do jejich oprav investuje nemalé prostředky, ale, a zde bych navázal na odpověď na předchozí otázku, budoucímu vedení kraje musí být neustále připomínáno, že neodkladnou opravu potřebují právě silnice v našem regionu – například neopravený úsek ulice T. G. Masaryka a pokračující silnice do Dolní Čermné, nebo ulice Lidická a navazující silnice do Žichlínku.
Kromě investic by městu mohla pomoci nefinanční pomoc kraje s organizací rekonstrukce polikliniky a opravou autobusového a vlakového nádraží, které sice nejsou v majetku města ani kraje, ale právě vliv kraje může rekonstrukce významně urychlit.
Rozhodně nelze očekávat, že by se všechny zmíněné akce podařily během následujícího volebního období. Nemůžeme si ale dovolit čekat na další významnou krajskou investici tak dlouho, jako jsme čekali na opravu alespoň části ulice T. G. Masaryka.
Tématem, kterému bych se chtěl osobně věnovat, je otevření rozhodování kraje veřejné kontrole občanů. V Lanškrouně se nám za necelé dva roky podařilo zavést názorově vyvážené noviny, zveřejňovat veškeré městské smlouvy a přehled faktur. Za tato opatření bylo město Lanškroun oceněno v prestižní celostátní soutěži Otevřeno. Městu se dále daří zveřejňovat podklady pro jednání zastupitelstva a podrobné zápisy z rady, zastupitelstva i poradních orgánů. Nevidím důvod, proč by tato opatření neměl zavést i kraj. Výrazně se tím snižuje prostor pro korupci a občané mohou jednoduše kontrolovat nakládání s veřejnými prostředky.

Anketu připravila: Marie Hrynečková