V polovině vaší čtyřleté mise na Městském úřadě Lanškroun se mění posádka. Vysvětlil byste pane starosto o co jde?
Došlo k tomu, že můj kolega, místostarosta Bohumil Bernášek, uspěl v krajských volbách a za ČSSD se dostal do krajského zastupitelstva a do Rady Pardubického kraje, kde bude zastávat funkci radního pro školství.
Je to pro vás zpráva pozitivní nebo negativní?
Vnímám to samozřejmě jako velice pozitivní zprávu pro město Lanškroun. Myslím si, že můžeme prohloubit spolupráci se samosprávou Pardubického kraje.
Na radnici vám to ale jistě způsobí komplikaci...
Ano, na radnici nám to způsobí menší komplikaci. Samozřejmě jsme se v rámci koalice sešli a tuto záležitost řešili. K žádné zásadní změně však nedojde. Budeme navrhovat zastupitelstvu, aby pan Bernášek zůstal radním. Na post místostarosty budeme navrhovat radního za ČSSD a to Miloše Smolu. To vychází z podepsané koaliční smlouvy, kterou chceme samozřejmě ctít.
Od kdy začne pan Bernášek pracovat v Radě Pardubického kraje?
Od 1. prosince by měl být uvolněným radním Pardubického kraje. Nyní je ještě uvolněným místostarostou v Lanškrouně a neuvolněným radním PK. V Lanškrouně zůstane samozřejmě i zastupitelem.
Bude změna na postu místostarosty znamenat pro ostatní kolegy i změnu v náplni práce?
Nepředpokládám, že by se to dotklo chodu úřadu a co se týká rozdělení některých úkolů, tak úkoly, u kterých jsem byl od počátku a které jsem s místostarostou konzultoval, přeberu já. Nový místostarosta převezme úkoly, které jsou na samém počátku. Pan Smola je také zastupitelem pověřeným vedením městské policie, tam nebudeme dělat žádnou změnu. Vystřídá místostarostu Bernáška v majetkové komisi a bude řešit majetkové záležitosti.
O kulturním domě
V jaké fázi je nyní příprava výstavby kulturáku?
Kulturní dům je ve fázi, kdy máme hotovou projektovou dokumentaci, Atelierem 90 nám byla předána 7. října. Měli jsme drobné výhrady k rozpočtu. Naše připomínky byly neprodleně zapracovány a dokumentace je bez vad. O tom svědčí i kladná stanoviska všech dotčených orgánů.
Jaké budou vaše další kroky?
Projektová dokumentace prošla po převzetí ještě jednou důkladnou kontrolou projekčního dozoru, který dělá pan Hudeček, zda je vše v pořádku a zda obsahuje všechny potřebné dokumenty. Ta kontrola je již ukončená. Po ní jsme se sešli s právní kanceláří Iora Legal z Prahy, která nám bude připravovat výběrové řízení v nadlimitním režimu. Hranicí pro nadlimitní režim je částka 142 mil. korun. Tuto částku rozpočet těsně překročil. O konečné částce však rozhodne samotná soutěž na dodavatele stavby, kdy je velký předpoklad snížení rozpočtované částky až o 20 procent. Dále bude následovat poptávka na investiční rámec úvěru do výše 160 mil. korun, který budeme předkládat ke schválení zastupitelstvu společně s návrhem smlouvy u bankovního ústavu. V tomto investičním rámci je počítáno s velkými investičními akcemi, kterými jsou kulturní dům a poliklinika.
Co pro město znamená zadlužení 160 milionů?
Nechali jsme zpracovat analýzu dopadu investičních akcí na hospodaření města. Vyšla dobře, i když byla nastavena hodně konzervativně. Hospodaření města je podle ní velice dobré a město zvládne obě investiční akce tak, jak jsou naplánovány.
Pro město to bude znamenat úvěr na dobu 20 let, kdy splátky budou o něco vyšší, než máme nyní. Teď splácíme investici zimního stadionu a myslím i bytového domu na Sokolské ulici ve výši 6,5 mil. korun ročně, tyto splátky skončí v roce 2019. V investičním rámci, který si hodláme brát, by to bylo o něco více, přibližně 7,5 milionů.
Jaký bude další postup města?
Poté, co poptáme u bankovních ústavů podmínky úvěru, vybereme nejvhodnější nabídku. Podle zákona o zadávání veřejných zakázek bychom poptávat banky nemuseli, ale rozhodli jsme se oslovit nejméně tři bankovní ústavy a jejich nabídky porovnat. Poté bude připravená smlouva předložena zastupitelům ke schválení konkrétních podmínek úvěru pro město.
Tohle všechno stihnete do nejbližšího zastupitelstva 30. listopadu?
Určitě ne, protože po konzultaci víme, že banka potřebuje poměrně dlouhý čas na to, aby nabídku na úvěr v této výši poslala. Doufám, že vše stihneme do prosincového zastupitelstva. Pokud vše stihneme a zastupitelstvo v prosinci rozhodne o přijetí úvěru i konkrétních podmínkách, můžeme vypsat veřejnou zakázku v nadlimitním řízení na dodavatele stavby kulturního domu.
Nezavdáte zase důvod k nespokojenosti kritikům tím, že zakázku vypíšete přes vánoční svátky?
Vzhledem k tomu, že v nejlepším případě bude o úvěru rozhodnuto na zastupitelstvu 21. prosince, tak nepředpokládám, že veřejnou zakázku vypíšeme dříve, než po tomto zastupitelstvu. Pokud by došlo k vypsání výběrového řízení dříve, bude dostatečný čas pro podávání nabídek.
Mohl byste nastínit možný časový horizont výstavby kulturáku?
Všichni odborníci tvrdí, že by se mělo zvládnout do poloviny roku 2018 mít kulturní dům před kolaudací a před zkušebním provozem. Rok a dva měsíce je prý na výstavbu takového objemu dostačující.
O poliklinice
Čtyři měsíce po vašem příchodu na radnici ztroskotal soukromý projekt na polikliniku, požehnaný minulým vedením města, kdy nová budova polikliniky měla být postavena na pozemku po tržnici. Pro nové vedení města tím nečekaně vyvstala nutnost situaci s poliklinikou řešit. Jak je tato záležitost nyní daleko?
Mám obrovskou radost, že se nám podařilo minulý týden získat hotovou provozně-dispoziční studii, což je z mého pohledu první krok, který jsme museli udělat k řešení zdravotnictví v budově polikliniky v centru města. V místě, kde je poliklinika nyní (na ul. Sv. Čecha) by měla vyrůst moderní budova. To už bylo několikrát prezentováno, takže jen krátce shrnu.
Nejprve by se měli vystěhovat čtyři ordinace, sídlící v křídlech do dvora (ambulance obvodního lékaře, neurologie, ORL a sdružená ambulance oční a logopedie) do provizorních prostor, které město vytipuje a připraví.
V nulté etapě budou tato křídla ubourána, přední část budovy uzavřena a částečně odizolována. V části ve dvoře by měl být vystavěn v první etapě nový blok polikliniky. Poté by se do něj přestěhovali všichni lékaři z přední části současné budovy. Po vyprázdnění by byla ubourána na základ a ve druhé etapě by byla nově postavena přední část polikliniky.
Ve finále by se tam měli vrátit lékaři z provizorií.
Jak to vypadá s budoucím obsazení polikliniky?
Po předběžném projednání s lékaři dnes máme neobsazených pouze 20 m2, což je přibližně jedna malá ordinace. To je potěšující.
Dále máme připraveno veřejné projednání s lékaři a s veřejností, které by mělo proběhnout 7. prosince od 16:30 hodin na zámku.
Po schválení rozpočtu, kdy v rozpočtu budeme navrhovat částku na zpracování projektové dokumentace, bychom na začátku nového roku zadali výběrové řízení na zhotovitele projektové dokumentace. Předpokládám, že když to půjde dobře, tak projektová dokumentace bude hotová někdy v září, říjnu příštího roku. Poté by už nic nebránilo připravit soutěž na dodavatele stavby.
Připadá mi, že se to přece jen vyvíjí docela pomalu....
Je potřeba si uvědomit, že minimálně půl roku jsme se zdrželi jednáním s památkovou péčí. V únoru 2015 bylo první projednání s památkáři, kde se řešily dispozice budovy, objem a vzhled. Teprve po půl roce naše záměry památková péče odsouhlasila.
To bylo asi docela zklamání. Bylo během těch uplynulých dvou let podobných rozčarování, byť v jiných souvislostech, víc?
Jsou to záležitosti kolem kulturního domu. Že se nám nepodařilo najít komunikační kanál ke všem, kteří informace chtěli, zejména k opozici.
Udělalo vám naopak něco během těch dvou let velkou radost?
Jak už jsem řekl, velkou radost mně udělala poliklinika, respektive to, že se velmi pozitivně posunulo jednání s lékaři. Velkou radost mně udělala také opravená ulice TGM až na most, který opravený ještě není, ale pevně věřím, že se to v roce 2017 podaří a ulici budeme mít kompletní.
S poděkováním Radimu Vetchému za rozhovor
Marie Hrynečková
Provozně-dispoziční studii polikliniky najdete na webu města:
http://www.lanskroun.eu/studie-poliklinika-lanskroun-spolecnosti-lt-projekt-a-s/d-6866/p1=5735